Claire Vanbeveren (44) startte met Clair Obscur in de Oostendestraat in januari 2013, verhuisde dan even naar de Zwanestraat om uiteindelijk 2,5 jaar geleden op de nieuwe locatie in de ‘s Gravenwinkelstraat neer te strijken.
Claire: “We investeerden in een nieuw en groter pand. We vonden dat onze vorige locatie te klein was geworden om de klanten op een goede en aangename manier te kunnen helpen. Ik werk met twee verkoopsters die er voor zorgen dat we ook op piekmomenten genoeg tijd kunnen spenderen aan de klanten.”
Als je je eigen winkel zou moeten omschrijven, hoe zou je dat doen?
Claire: “Wij verkopen stijlvolle dameskleding van maatje 36 tot maatje 48, een mix van kwaliteitsvolle Belgische en internationale merken. We zien ons meer als adviseurs dan als verkoopsters. Het doet ons het meeste plezier als we iemand iets kunnen laten passen waarvan ze zelf denken dat het niet hun ding is en dan zien dat het hen flatteert. Een persoonlijke aanpak met kennis van jouw maat en lichaamsvorm zodra je binnenstapt, dragen wij hoog in het vaandel. Bij ons ben je geen nummer.”
Klinkt overtuigend…Over naar de orde van de dag: hoe ben je de coronaperiode doorgekomen?
Claire: “Aanvankelijk heel erg geschrokken dat we in volle verkoopperiode de deuren moesten sluiten maar de gezondheid primeert natuurlijk. We zijn echter niet bij de pakken blijven zitten. We hielden contact met de klanten via Facebook en leverden ook aan huis. Om onze klanten nog beter van dienst te zijn, startten we ook een webshop (http://www.clair-obscur.biz/online/) op waarop een deel van ons aanbod terug te vinden is. We blijven dit ook doen maar zoals eerder gezegd is een persoonlijke aanpak beter…je moet de klant zien.”
Heb je al kijk op de impact van het coronavirus op de omzet?
Claire: “Dat is nu moeilijk te zeggen. Veel zal afhangen van wat de rest van het seizoen nog zal brengen. We zijn heel tevreden dat we intussen terug onze fysieke winkel mochten heropenen. Hoewel onze online verkoop ons door de Coronaperiode geloodst heeft, blijft persoonlijk advies en het contact met de klant voor ons heel belangrijk. Dat hadden we enorm gemist.”
Hoe ben je heropgestart?
Claire: “Natuurlijk hebben we alles in huis om zo veilig mogelijk te shoppen: handgels en mondmaskers zijn voorzien, alles wordt op tijd en stond gedesinfecteerd. We hebben ook veel ruimte en de winkel is voorzien van een goed ventilatiesysteem zodat de klant in alle rust kan shoppen.”
En vlot de verkoop?
Claire: “De klanten hebben intussen de weg goed teruggevonden en hebben weer wat meer vertrouwen, nu de cijfers van de coronabesmettingen dalen. Het goede weer zit daar zeker ook voor iets tussen. De klanten kunnen intussen ook weer naar de kapper en beautysalons. En met een nieuwe outfit is het plaatje compleet.”
Doe je speciale acties?
Claire: “Momenteel bieden wij een korting aan van 10%.”
Op naar de toekomst dus…
Claire: “De toekomst valt natuurlijk moeilijk te voorspellen maar we kijken er voorzichtig positief naar. Hopelijk kunnen we beetje bij beetje het gewone leven weer oppakken!”