Om de juiste beleidskeuzes te maken is het belangrijk om te weten wat er leeft in de stad. Daarom werkt het Lokaal Bestuur Torhout sinds kort met een inwonerspanel. De eerste bevraging, over de stedelijke dienstverlening, is ondertussen achter de rug.
1.600 willekeurig gekozen inwoners kregen een uitnodiging en konden zich kandidaat stellen om deel uit te maken van het inwonerspanel. Ze werden willekeurig geselecteerd om de representativiteit te garanderen. 425 inwoners schreven zich in en in mei 2021 namen 334 van de ingeschreven panelleden deel aan de eerste bevraging.
1ste bevraging over de stedelijke dienstverlening
De eerste bevraging ging over de stedelijke dienstverlening. De panelleden konden hun mening geven over de openingsuren, het werken op afspraak en de digitale dienstverlening. Het onderzoeksbureau Public Minds, dat ook instaat voor het beheer van het panel, zorgde voor een anonieme verwerking van de resultaten.
Enkele bevindingen en resultaten van dit eerste onderzoek:
"Het bestuur gaat nu met deze resultaten aan de slag. De resultaten van deze eerste bevraging gaan naar de verschillende diensten om waar nodig bij te sturen. Zo weten we dat er een draagvlak is voor bijvoorbeeld het werken 'op afspraak', dat het e-loket meer en meer gebruikt wordt en dat we naast het digitale ook blijvend moeten inzetten op telefonische bereikbaarheid. Het doel is om op basis hiervan onze dienstverlening en communicatie te verbeteren." aldus schepen van informatie, participatie en dienstverlening Lieselotte Denolf.
Het Lokaal Bestuur Torhout wil jaarlijks graag 2 bevragingen organiseren. De volgende bevraging wordt voorzien in het najaar.
Een volledig rapport met alle resultaten uit het onderzoek is raadpleegbaar via www.torhout.be/inwonerspanel.